
Бърз преглед на имотния пазар в България през 2010 година и очаквани тенденции за 2011 – Чуждестранни купувачи
Пазарът на имоти през 2010 се обуславяше с отчаяно очакване на позитивни новини от страна на продавачите и изчакване от страна на купувачите. Като основна тенденция може да се отчете продължаващата тенденция за спад на цените на жилищата, като за различните категории и локации се отчитa спад от между 10 и 25%.
Най-динамичните локации останаха София и Варна, както и традиционните морски ваканционни дестинации като Слънчев Бряг, Златни Пясъци, Созопол, Балчик и т.н. Най-засегнат се оказа пазарът в зимните курорти като пазара в Пампорово е почти замрял.
От кои страни са чуждестранните купувачи?
Основни купувачи от чужди страни бяха граждани на Русия. По-голямата част от руските купувачи се интересуват от имоти с цел почивка в България, но не малка част са и тези, които купуват имот с цел имиграция в България. Като цяло руските клиенти са около 80% от чужденците, закупили имот в България през 2010.
Интерес се наблюдава също и с клиенти от страните от ОНД като Казахстан и Украйна, но сделките са спорадични.
Английските купувачи изцяло загубиха интерес към имотния пазар в България, като се отбелязват спорадични сделки от купувачи с намерения да се установят да живеят в България на даден етап от техния живот.
Купувачи от останалите страни на Западна Европа са малко на брой и не представляват движеща сила за динамиката на пазара.
Купувачи от страни като Полша, Чехия и други Източно Европейски страни традиционно проявяват интерес, но сделки с такива купувачи се постигат рядко, като основните имоти, които те придобиват са маломерни апартаменти в морските курорти с бюджет не по-голям от 25-30 000 Евро.
Какви имоти се търсят?
- Преобладава тенденцията за търсене на ваканционни морски имоти, като основните запитвания са за завършени двустайни апартаменти в бюджет от 25- 35000 Евро.
- Друга популярна категория от имоти са еднофамилни къщи в близост до морето в бюджет от 50 000 до 100 000 Евро. Предпочитанията са за непосредствена близост до морето, но дестинации на 3-5 км. отдалеченост от морето са също продаваеми в тези бюджети.
- Градски имоти за постоянно живеене е третата по по популярност категория която е предпочитана от хора на пенсионна възраст които имат намерение да се преместят да живеят за по-продължителен период в България.
- Във втората половина на 2010 се забеляза и търсене на търговски площи в големите градове и в морските курорти с цел започване на бизнес в България.
Тенденции за 2011
Тенденцията за продължение на спадането на цените ще се запази поне през първото полугодие на 2011. Тази тенденция се обуславя от големият дизбаланс по отношение на търсене и предлагане. Като допълнение на офертите от предприемачи се очаква доста оферти продава да се появят от чуждестранни продавачи предимно Англичани и Ирландци. Допълнителен натиск върху предлагането ще наложат и доста имоти принудително продавани от банки, които се очаква да прекратят програмите си за предоговаряне на ипотечни кредити с неизрядни платци и да престъпят към осребряване на ипотекираното имущество.
Относно географията на чуждестранните купувачите е ясно, че основните купувачи ще бъдат руските граждани, като се очаква минимален растеж на броя сделки от руски граждани . Очакванията за завръщане на купувачи от западна Европа едва ли ще се оправдаят през следващите 2 години.